Det Danske Institut for Stress

10 gode anti-stress råd

Har du en sværere stresstilstand, kan det blive nødvendigt med en sygemelding fra din egen læge. Du skal selvfølgelig gå hjem og prøve at slappe af, men det er også vigtigt at du kommmer i behandling så hurtigt som muligt. Du har brug for aktiv læring, nogle effektive værktøjer, så du kommer hurtigt tilbage til arbejdet klæde bedre på til at møde de udfordringer, der stadig er der.

 

Disse råd stammer fra pjecen ”Stress-gode råd om forebyggelse og rådgivning” udgivet af Bispebjerg Hospital v. Overlæge, dr. med Bo Netterstrøm:

1)      Indret dit liv, så ambitionerne svarer til det realistiske

2)      Få styr på økonomien

3)      Brug fritiden på noget fornøjeligt

4)      Sørg for motion

5)      Prøv med meditation eller afspænding

6)      Prioriter god nattesøvn

7)      Styrk dit sociale netværk

8)      Lær dine stresssymptomer at kende og reager på dem

9)      Stress ikke af bagateller-lær at sige pyt

10)   Prøv at se det positive

 

God planlægning og styr på økonomien:
I privatlivet gælder det om ikke at spænde buen for hårdt. Det gælder økonomien og det gælder tiden. En anstrengt økonomi belaster følelsesmæssigt, hvorfor en god budgetlægning er vigtig. Ambitioner om hus, bil og rejser skal derfor afstemmes realistisk.

Tidsmæssig stresser dagligdagen ofte, især hvis der ikke er en god planlægning mht. hvem der henter børn, laver mad, og hvornår der er tid til at slappe af eller at fornøje sig i byen. Der skal være plads til det hele, men det kræver, at alle i familien er indstillet på at yde deres ved at give plads til hinanden, så alle føler, at de får deres behov opfyldt. Men fornøjelse og andre oplevelser er med til at krydre dagligdagen og netop følelsen af glæde og modvirker stress.

Motioner, mediter og sov godt.:

Motion øger modstandskraften over for stress. Hvis vi er i god form, er vores krop bedre tila t slappe af igen efter oplevelser, der har stresset os. 3-4 timers ugentlig motion er tilstrækkelig, blot vi får sved på panden og har en puls på mindst 120. Også meditation har en stressforebyggende virkning. Ved at træne vores krop til fuldkommen afslappelse, restituerer vi os hurtigere efter dagens arbejde.

Nattesøvn er vigtig, da vi opbygger den energi, vi har forbrændt i løbet af dagen. Søvnen får vores hjerne til at hvile og gennemgå de søvnstadier, der er vigtige for at vores hoveder fungerer godt i det daglige. 

Lyt til og brug familien:

Familie og venner skal være de første til at gøre opmærksom på, hvis man har symptomer på stress. Lyt efter, hvad de siger, for man er selv den sidste, der erkender stressen. Ved at lytte til sin krop og reagere på stresssymptomerne i tide, forebygger man. Læg mærke til nattesøvnen, og brug den som et tegn på, om alt er i orden. 

Se behandlingsmuligheder her

Dansk Psykolog Forening

Dansk Psykolog Forening
Medlem af Dansk Psykolog Forening.

Facebook

Letterhead



T: 30283985

E: kontakt@institut-for-stress.dk

Det danske Institut for Stress Copyright 2011