Det Danske Institut for Stress

Stå af Ræset



Fik du set DR 2´s tema om stress? I "Stået af Ræset" følger vi Pernille, der er skolelærer, og meget pligtopfyldende. Ifølge professor Dr. Med. Bobby Zachariae er det at være pligtopfyldende et personlighedstræk, der disponerer for/gør en sårbar overfor stress. (yderligere risikofaktorer er 1)det at være kvinde og 2) at arbejde med mennesker). Pernille søger professionel hjælp, hvilket er meget vigtigt. For det kan være rigtig svært selv at bryde den onde stress-cirkel, man er fanget i, når først man er kommet så langt ud, at man er syg med stress. Pernille fortæller om alle de fysiske symptomer på stress hun har, bl.a. dårlig søvn, hårtab, kolde hænder, og en fortykket hjertemuskulatur (pga forhøjet blodtryk). Samt hendes alen lange to-do lister, som ifølge Zachariae snarere er en kilde til stress, mere end at de egentlig hjælper hende. Et godt råd fra Boddy er, at lave en "not to-to" liste for at blive bevist om de ting, man vælger fra, eller bør vælge fra. Pernille får til opgave et sige en affirmation "Jeg tager tingene som de kommer" mange gange om dagen, samt at lave en svær opgave at skrive en tale til sin egen begravelse 3 år ude i fremtiden, en tale der er skrevet af de nærmeste pårørende. Det er en øjensynligt meget svær opgave for Pernille. Det er det for os alle. Og uanset om du er stresset eller ej, så prøv det. For det hjælper dig med at finde dine værdier, det der gør livet meningsfuldt for dig. Og opgaven er derefter at lave om på sit liv, så man lever i overensstemmelse med sine livsværdier. Et andet råd lød på at prioritere dig selv, prioritere det, der giver mening for dig. Gøre det, du har lyst til :-) Professor Bobby Zachariae
Vi følger Pernille også efter, at hun har fået det bedre, og klar til at komme tilbage til sit arbejde. Det er skønt at se, at hun har fået smilet tilbage. Og at de tiltag, hun har gjort, har virket. Jeg tror på, at det har virket, bl.a. fordi hun selv har været aktiv og taget initiativ. Det giver en tro på, at man selv har kontrol over sit liv, og at der er håb. Min professionelle briller siger mig, at det kan være nyttigt at tage væk fra sine vante omgivelser, for at få set sit liv i det rette perspektiv. Men jeg tror også at det er lige så vigtigt at blive i sine omgivelser, dvs i den stressede hverdag, og aktivt arbejde med at prioritere sig selv, bl.a ved at meditere hver dag. Mindfulness meditation er,  i mit syn, et yderst effektivt værktøj til at reducerer stress, fordi man opøver sin evne til at være nærværende. Og man træner sin evne til at kunne se mere neutralt på indholdet af sine tanker. Det er fint at kunne træne positiv tænkning a la "Jeg tager tingene som de kommer", men jeg er overbevist om, at det at kunne se dine bekymrende tanker som bare tanker, dvs se dem i et meta-perpektiv, er at gå et niveau dybere, og derved er mere effektivt. Denne antagelse bekræftes af de forskningsresultater indenfor MBCT (mindfulness-baseret Kognitiv terapi) der viser, at mindfulness træning kan forebygge depression (hos personer, der har haft tre eller flere depressive episoder).   
MBSR (mindfulness baseret stress reduktion) forløbet er designet til at hjælpe med at integrere de stress reducerende  og selv-prioriterende øvelser i den travle hverdag. For ét er som sagt at fjerne stressorerne ( de ydre faktorer, der stresser dig i hverdagen), det vil jo alt andet lige virke til nogen grad i mange tilfælde. Noget andet, og meget sværere, er det at lave om om sine vaner, også ens vane-tanker, når man er i den hverdag, der stiller så mange krav til os. For det er når vi er pressede, fysisk og følelsesmæssigt, at vi handler på automatik. Og når vi handler på automatik, har vi ikke friheden til at ændre på noget. Der skal en øget opmærksomhed, en øget bevidsthed til,  for at kunne lave de ændringer, der er brug for, for at kunne stå lidt mere af ræset.

Jeg er glad for programmets stillingstagen til det ræs, den danske drøm, som mange af os lever i, eller stræber efter. Det er, undskyld mig, sku på tide, at vi overvejer, om vi lever det liv, vi ønsker, eller der skal kraftige justeringer til. Selv har jeg taget mig den luksus at kigge på regnen her til formiddag, og nyde skoven i baghaven med al dens grønne farveglans, der snart skifter farve!  

De kærligste hilsner

Benita

ps. Er det egentlig en luksus at tage sig tid til at være nærværende? Neeeej....... vel egentlig ikke. Det er vel snarere end nødvendighed? Tænk over det! Hvad mener du? 

Dansk Psykolog Forening

Dansk Psykolog Forening
Medlem af Dansk Psykolog Forening.

Facebook

Letterhead



T: 30283985

E: kontakt@institut-for-stress.dk

Det danske Institut for Stress Copyright 2011