Det Danske Institut for Stress

Mindfulness tip til ferien



"Vær 100% nærværende i din sommerferie"-lyder et velmenende råd. Men kan du det? Og er det ikke blot endu et krav, vi ikke formår at opfylde, i jagten på den perfekte ferie? Misforstået mindfulness, mener vi her hos Det danske Institut for Stress. Læs videre og bliv inspireret af et mere validt mindfulness tip til ferien.

Ferien står for døren og mange giver deres bud på, hvordan du får den perfekte ferie uden stress, herunder hvordan du forbereder dig bedst, sætter tid af til at gøre de sidste ting færdige. At du skal gå offline, ikke besvare arbejdsemails eller tage din normale mobiltelefon. Og når du er hjemme igen, skal du starte blidt op, og begynde arbejdsugen en onsdag, sætte første arbejdsdag af til at få struktur på dine opgaver osv. Helle Lund fra Center for Balance mellem arbejdsliv og familieliv, har givet bud på, hvordan man undgår stress i og efter ferien. Hun stiller et godt spørgsmål, nemlig "hvad vil du helst huskes for, når du bliver gammel? Tænk tilbage på gode ferieoplevelser fra din barndom? Gør det til en god ferie med afslapning, aktiviteter, tid sammen og tid til sig selv" Hun slutter af med " vær 100 % nærværende i ferien". Men kan du det? Det lyder så nemt, du skal bare være 100% nærværende, så skal du nok få kvalitetstid og hyggeligt samvær med din familie. Ja, bevidst nærvær er absolut en effektiv antitese mod stress, både arbejdsrelateret stress og familiestress, men sagen er jo, at de fleste af os faktiskikke kan  være værværende, selvom vi gerne ville. Det er ikke en evne vi har trænet, mest af alt nok fordi vores samfund og kultur ikke værdsætter nærvær som en ønsket kvalitet hos dets borgere. Vi skal være effektive, handlingsparate, fleksible osv, men bevidst nærvær står ikke på listen over det, vi underviser vores børn i. (Endnu- jeg håber det kommer snart). 
Det er vores sind, vores tanker og følelser, der kører showet, og bestemmer indholdet i vores bevidsthed. 100 % nærvær lyder skønt, men hvis du er som de fleste andre, vil du opdage, at hvis du prøver at stoppe dine tanker, tømme dit sind, være i núet, ja så står tankerne i kø, og vælter ind i din opmærksomhed i en ubønhørlig strøm, der ikke giver dig fred i mere end nogle få sekunder ad gangen.

Så mit råd til dig her i ferien er ikke endnu en lang liste over, hvad du skal gøre for at få den perfekte ferie uden stress. Faktisk vil det i første omgang være befriende at slippe ønsket om den perfekte ferie. Lykken ligger jo ikke ude engang i fremtiden, på stranden med en kølig drink, eller en vandretur i smuk natur. Vi spænder ben for os selv, hvis vi tror, at lykken findes engang i fremtiden; når vi først får ferie, ungerne ikke skændes, osv. Dette fremtidige magiske øjeblik findes ikke, for så vil der være noget andet galt, som gør,at vi ikke værdsætter núet. "Vær 100 % nærværende" kan hurtigt blive til endnu et krav, som vi ikke formår at opfylde, i jagten på det perfekte liv, og den perfekte ferie. Det er misforstået mindfulness. Så slip målet om at være 100 % nærværende, det er alligevel ikke muligt for de fleste af os.

Et mere validt mindfulness tip til dig vil være; Find ro i din vejrtrækning, mærk rytmen i din indånding og i din udånding, som om du flyder på et oppusteligt gummiunderlag i vandkanten, og blot mærker havets blide bølger, der løfter dig op og ned i en evig vuggen. Mærk vejrtrækningen i maven, hvordan den let udvider sig på en indånding og trækker sig sammen på en udånding.
Hvis du skal på bilferie kan du med fordel gøre ethvert "STOP" skilt til en reminder om at trække vejret med bevidst nærvær et par gange, eller finde dine egne ting, der kan minde dig om at trække vejret og VIDE at du trækker vejret. Det er al den mindfulness du behøver til at starte med, så kan du altid, hvis du opdager, at dit initiativ har båret frugt, starte op på et mere formelt mindfulness forløb i efteråret, hvor du kan lære flere måder at træne bevidst nærvær på.  Hos Det danske Institut for Stress starter vi løbende nye MBSR forløb op inde i København, så kig på vores hjemmeside for at tjekke nærmere information og for eventuelt at tilmelde dig. Du er også meget velkommen til at ringe og få en snak på 30283985

Ha´en god ferie, et åndedrag af gangen :-)

Venlig hilsen

Benita Holt Rasmussen

Dansk Psykolog Forening

Dansk Psykolog Forening
Medlem af Dansk Psykolog Forening.

Facebook

Letterhead



T: 30283985

E: kontakt@institut-for-stress.dk

Det danske Institut for Stress Copyright 2011