Det Danske Institut for Stress

Mindfulness i børnehøjde



Denne blog er til os forældre. Den er inspireret af interessen for at integrere og træne nærvær i hverdagen på en mere uformel måde, hvor også vores børn kan være med. På min MBSR hold oplever jeg tit forældre, der træner mindfulness for at styrke deres egen evne til nærvær, men som oplever at det er svært at finde tiden til at mediterer.
Har man en vis træning og erfaring med mindfulnessøvelserne, og ved, hvad det går ud på, så er det helt fint at begynde at bruge kortere nærværsøvelser sammen med sit barn/eller børn. 

Arbejder du professionelt med børn, og gerne vil finde flere øvelser, samt en grundigere indføring, kan jeg varmt anbefale bogen ”Mindfulness med børn- øvelser og lege der styrker nærvær, opmærksomhed og samvær” af psykolog Sabrina Justensen Leoni. 2016, udgivet af Dansk Psykologisk Forlag.

To principper:

Der er to gældende principper, når man tilpasser de almindelige, lange (voksen-)mindfulnessøvelser til børn: 1) Tiden. Øvelserne er meget kortere, måske kun 2-5 min. Lidt længere jo ældre barnet er. 2) Øvelserne leges ind. Det skal være sjovt. Børnene laver ikke øvelserne af pligt, eller som lektier.

Formålet:

At have en stille stund med dit barn, hvor både du og dit barn er fuld nærværende sammen. Det er beroligende for dig, og det er beroligende for dit barn at have din fulde opmærksomhed. Samtidig lærer dit barn at rette opmærksomheden bestemte steder hen og på en nysgerrig og venlige måde at opleve det, der er her og nu.

Vejrtrækningsøvelse :

  • Lav øvelsen sammen med dit barn, og vis, hvordan du trækker vejret ind gennem næsen og puster ud gennem munden. Du kan bruge sæbebobler eller en legevindmølle at puste ud på.
  • Øvelsen kan med fordel laves ved sengetid, hvor barnet ligger i sin seng. Brug barnets bamse til at ligge på maven. Lav evt bevægelsen selv og vis barnet en dyb, lang indånding og en dyb lang udånding, og bamsen ”vugges” op og ned. Få dit barn til at vugge sin bamse et stykke tid, og suppler eventuel, hvis dit barn er lidt større, med at sige, at vi ånde langsomhed og rolighed ind og giver slip på spændinger og uro, når vi ånder ud.

 Lytte-øvelse:

  • Hvis du bor i byen, så brug kirkeklokkerne som lydkilde. Eller du kan bruge en klokke eller triangel. Din barn skal have lukkede øjen, og sig at barnet skal lytte til lyden indtil det ikke længere kan høre den- og række hånden op eller sige ”nu”. Slå lyden an igen og igen over nogle få minutter.

Venlighedsøvelse:

  • Kan fx laves efter I har spist, og inden der ryddes af bordet. Øvelsen går ud på at øve sig i at lægge mærke til positive egenskaber eller handlinger hos hinanden. Du kan starte ud og vise hvordan det gøres: ”Josefine, jeg blev rigtig glad idag, da jeg fik en nuser af dig”, ”Frederik, jeg blev glad, da du hjalp mig i køkkenet og gik ud med skraldespanden”. Altså fokus på det, vi værdsætter hos hinanden. Det skal ikke være kompliceret, men enkel ting. Alle får lov at ”tage en runde”.

 

Jeg ønsker jer rigtig go leg derude :-) 

Mvh
Benita Holt Rasmussen,
Psykolog og MBSR-lærer, CFM UMASS.  

 

Dansk Psykolog Forening

Dansk Psykolog Forening
Medlem af Dansk Psykolog Forening.

Facebook

Letterhead



T: 30283985

E: kontakt@institut-for-stress.dk

Det danske Institut for Stress Copyright 2011