Det Danske Institut for Stress

Digital Detox



# Jomo (Joy of being offline). Modtrend- flere og flere vælger at logge af og gå offline for at være mere tilstede; være mere nærværende. Det kan du bl.a. læse i Politiken. Trenden omfatter nye apps så som "digital detox", eller "Gps for the soul", samt også hotelophold efter konceptet "disconnect to reconnect". Selv har jeg lige været 8 dage på stilhedsretræte, og er kommet hjem igen som et næsten nyt menneske, sådan føles det i hvert fald. Og ja, det var en befrielse ikke at måtte tjekke emails! De såkaldte "silent retreats" er jo lang fra et nyt modfænomen til den moderne travlhed, men det passer meget godt ind. Ikke at skulle andet end at sove, ahhhhh, yes, meditere efter vipassana metoden/ eller mindfulness metoden om du vil, spise mad der serveres i en buffet. That´s it. De første dage plejer jeg at sove meget; enhver given lejlighed, to timers egen-tid = en lille middagslur. Kroppen slapper af. Nu har jeg prøvet det en del gange efterhånden, og byder virkelig den "digitale detox" velkommen, faktisk uden de store abstinenser. Men sådan var det ikke i starten, der var det sværere, specielt ikke at tjekke, om alt var vel på hjemmefronten. Nu er intet nyt = godt nyt mere tråden jeg følger, og efterhånden som kroppen finder ro, falder sindet også langsomt til ro. En dybere form for koncentration og nærvær indfinder sig. Langsomheden. Det ikke at skulle nå noget.... ikke bare én dag, men mange dage. Du skulle prøve det! 

Men hvorfor vente, når du kan gøre det LIGE NU?

Men faktisk tænker jeg, at vi allerede kan begynde i hverdagen. Hvorfor vente på at skulle på stilhedsretræte, når du/vi kan bruge den næste indånding, ja, lige NU, til at forankre os i nuet?Komme tilstede i kroppen, i nuet. Det ER et valg vi har, men vi skal huske det! Og problemet er netop, at vi alt for ofte glemmer det, fordi dagens gøremål har deres eget momentum, og river os med. Men som du måske allerede ved, så kan du træne dit sind til bedre at huske at være nærværende. Mindfulness. Mindfulness stammer fra pali-ordet "sati", der netop kan oversættes til "at huske", og din evne til mindfulness kan trænes. Mest effektivt gennem MBSR forløbet.  Og med et MBSR forløb som fundament er du rigtig godt klædt på til de såkaldte silentretreats, eller vipassana retreats. Både idet du på MBSR forløbet lærer mange forskellige mindfulness meditationer at kende, men også fordi der i forløbets 6.uge er et mini-retræte eller en stilhedsdag, så du får en smagsprøve på at gå offline. Mange er skeptiske når dagen begynder; "jeg tror ikke, at jeg kan være stille i 6 timer i træk"-hører jeg ofte. Men jeg hører også ofte ved dagens afslutning " det er det bedste, jeg har gjort for mig selv i meget lang tid" - godt at MBSR alumni altid har mulighed for at deltage i kommende heldagsretrætes hos Det danske Institut for Stress :-)

Den digitale tidsalder -  hvordan mon den påvirker udviklende hjerner?

Jeg har i nogen tid funderet over, hvordan mon det påvirker mine drenges hjerner, altid at have adgang til digitale medier- Nu er de ikke så gamle endnu (6 og 8), så de er ikke blevet introduceret til FB, twitter etc, men de spiller meget; Playstation, nintendo, diverse spil på ipad. Det kan ofte være en kamp at begrænse deres spilletid, men det er en helt anden snak. Jeg ved ikke, om der er grund til bekymring ( at bekymre mig er ikke som sådan noget jeg dyrker, faktisk ser jeg det som en dårlig vane), men altså snarere en refleksion; Da jeg var barn, havde jeg tid til at kede mig, og jeg havde tid til at læse tykke bøger, romaner. Idag er der altid et digitalt spil at fordrive tiden med, eller en film på netflix. Konstant stimulation. "Why the modern world is bad for your brain". Jeg kan se, at det at gå offline, måske for én aften, eller en weekend, måske endda for en ferie, stemmer rigtig godt overens med mine værdier. Jeg vil gerne dele mit nærvær med mine børn; lære dem glæden ved langsomheden. Og det at kunne og turde lytte indad til det, der giver allermest glæde. Og så tror jeg, at det ingen skade er til for deres udviklende hjerner at få lidt ro på jævnlig basis. Super godt i den forbindelse, at mindfulness i skolerne også vinder indpas :-) #jomo.

 

Mvh

Benita Holt Rasmussen, Birkerød d. 17 maj 2015.

Dansk Psykolog Forening

Dansk Psykolog Forening
Medlem af Dansk Psykolog Forening.

Facebook

Letterhead



T: 30283985

E: kontakt@institut-for-stress.dk

Det danske Institut for Stress Copyright 2011