Det Danske Institut for Stress

Derfor er det så svært at meditere…



Kunne du godt tænke dig at vide, hvad folk oftest giver af begrundelse for, hvorfor de IKKE får mediteret? Så læs videre her :-) Du vil også få nogle ”insider information” omkring, hvordan du ”kommer omkring” disse udfordringer! MBSR-lærer og psykolog Benita Holt Rasmussen har i en årrække undervist rigtig mange nybegyndere i mindfulness meditation, igennem det evidensbaserede mindfulness program, ”Mindfulness Baseret Stress Reduktion/MBSR”. Hun lader dig her lytte med og høre, hvad der foregår hos alle de andre (smile), når de, på trods af at de ved bedre, alligevel ikke lige får mediteret i dag:

  •  Jeg har for travlt, så jeg har ikke tid i dag.

Underforstået, at mindfulness meditation er en luksus, man kun har råd til rent tidsmæssigt, når der er overskud. Lige så snart der bliver for mange punkter på to-do listen, så cutter man det ”overflødige” væk, så som 1-2 timers søvn pr nat og den halve times meditation, som ellers ville give os tid til at restituerer (bland mange andre fordele). 

~I stedet for at bruge 30 min eller 40 min daglig, så brug 5 min eller 10 min. Det er alligevel ikke længere tid, end du bruger på at surfe rundt på nettet. At bruge 5-10 min er bedre end ingenting.
~Reflekter over hvordan dit liv vil blive, hvis du fortsætter uændret og lever langt størstedelen af dit liv på automatpilot. Kommer du så derhen hvor du gerne vil? Din motivation ift at meditere spiller en stor rolle, men det er måske betryggende at vide, at sindet ofte vil spille dette kort, når det er presset. Vær forberedt, og lad dig ikke købe så let, dvs adlyd ikke denne tanke. Observer den og lad den passere, og vælg så din ynglingsmeditation, hvad enten den er mere aktiv som i yoga eller passiv som i den klassiske siddende meditation.

  • Dagen går bare, og jeg får det ikke mediteret.

Man glemmer det simpelt hen. Det vil sige, at der ikke er et bevidst fravalg, hvor man beslutter sig for ikke at gide, eller have lyst til det.  Livet på automatpilot har sit eget momentum, som er svært at ændre. Det kræver megen motivation og en vis strategi at huske at være nærværende.

~Opret en aftale i din elektroniske kalender, på samme måde som hvis du skulle til tandlægen eller frisøren.
~Beslut dig for en bestemt tid på dagen, hvor du altid mediterer. På den måde skal du ikke tage stilling til, om du har lyst i dag, for det er ikke lysten der driver værket her.

  •  Jeg kan ikke se nogen forbedring.

Lidt i tråd med ikke at kunne finde ud af det. Når vi går i gang med at lære noget nyt, er det almindelig praksis at evaluerer, om man så også bliver bedre. Udfordringen er, hvornår man begynder at evaluerer. Mange begynder alt for tidlige at se efter resultater. Det gør vi fordi sindet er så trænet i at sammenligne og evaluerer, og det har en nasty tendens til at være meget kritisk, hvis den ønskede effektivitet ikke opnås. Kritisk enten mod underviseren, at han/hun ikke er dygtig nok eller imod en selv.  Udfordringen er, at mindfulness meditation, kunsten at være nærværende, ikke hører hjemme og trænes i et domæne af effektivitet. Vi bliver utålmodige med vores egen læreproces, og hvis rastløshed er en ”ven” der ofte besøger dig i dit almindelige liv, vil den også besøge dig i din meditation. Vi er jo trænet i at have travlt, at multitaske, og derfor møder vi ofte kedsomhed, rastløshed og utålmodighed i vores mindfulness meditation.~

~At observere og tillade disse følelser og sindstilstande at være en del af nuet (hvis de allerede er der) er essences af mindfulness træning. Se hvordan også de forandrer sig, hvis du ”bare” holder dem i en rummelig og venlig opmærksomhed.
~Husk på at MBSR forløbet er evidensbaseret, og at processen virker. Det kan dog godt ske, at det ikke er i det tempo, du forventer. Husk at det tager tid at lære nye færdigheder. Det tog også lang tid, da du lærte at gå eller cykle uden støttehjul. Det er bare så lang tid siden, at du sikkert har glemt det. (godt børn ikke er så effektivitets-styrede som de voksne, så fik de jo aldrig lært at gå :-))

  • Jeg kan alligevel ikke finde ud af det.

Underforstået, mine tanker farer afsted fra det ene til det andet. HELE TIDEN. Jeg kan ikke finde ”off” knappen, og få lidt ro i hovedet.

~Her er det vigtigt at gøre sig klart, at det ikke er målet med meditation at stoppe alle tankerne, så der kommer ro i hovedet. Det der trænes, er evnen til at observere sindets aktiviteter, herunder vanemønstre, på en neutral og venlig måde, med overbærenhed og tålmodighed.
~Man kan ikke meditere forkert. Det eneste du kan gøre forkert, er hvis du ikke får mediteret! 

  •  Jeg falder i søvn,( og får alligevel ikke noget ud af det.)

At sindet bliver sløvt og måske i sidste ende falder i søvn er oftest et tegn på, hvor træt du egentlig er. Så snart kroppen får en chance for at hvile, (hvilket den gør, når opmærksomheden fokuseres på kropslige fornemmelser), så udnyttes denne mulighed.

~Er du meget træt, så lav en aktiv form for meditation så som mindful yoga, gå-meditation, eller du kan lave din siddende meditation stående.
~Det er også en kærlig gestus at give kroppen den søvn, den behøver, og så mediterer bagefter.

  •  Det larmer for meget, jeg kan ikke finde ro til det.

Eller mine (små)børn forstyrrer mig hele tiden. Ja, det er en udfordring at få skab sig et frirum, både rent fysisk, men også mentalt. Her spiller ens forventninger en stor rolle, for hvis man med meditation forstår at være i fuldstændig harmoni med sig selv, i ophøjet ro, så er det klart, at larm er forstyrrende.

~Gør lydene til en del af din meditation, og observer sindets reaktioner på forstyrrelserne.
~Glem ideen om den perfekte meditation, eller de perfekte omgivelser til at meditere i. At kunne meditere under selv de mest ugunstige forhold er tegn på et veltrænet sind.
~Hvis dine børn er hjemme, og du ikke kan gå ind i et andet rum uforstyrret, så prøv at lave nogle få yoga øvelser, som de også kan være med i, eller prøve på at lave. Lav gå-meditation hvis du er ude at gå tur med barnevognen, eller lav body-scan når du putter ungerne, og ligger og venter på, at de falder i søvn.

Den internationalt anerkendte meditationslærer Jack Kornfield er citeret for følgende " Your mind is like a bad neighborhood, don´t go there alone". Ingen af os går vejen alene. Vi har alle brug for en lærer, der kender vejen og dens udfordringer bedre end vi selv gør. 

Hvis du er interesseret, kan du her læse tidligere MBSR deltageres udtalelser om Benita som MBSR-lærer. 

Dansk Psykolog Forening

Dansk Psykolog Forening
Medlem af Dansk Psykolog Forening.

Facebook

Letterhead



T: 30283985

E: kontakt@institut-for-stress.dk

Det danske Institut for Stress Copyright 2011