Det Danske Institut for Stress

5 veje til Mental Velvære



Du har sikkert hørt om kostrådet "Spis 6 stykker frugt og grønt om dagen". Findes der tilsvarende råd når det gælder den mentale fitness eller velvære ? JA, det gør der! ”The Foresight Project on Mental Capital and Wellbeing” har fremsat følgende 5 ækvivalenter:

  1. Skab forbindelse...... til de mennesker, der er omkring dig. Til familie, venner, kolleger og naboer. I hjemmet, på arbejdet, i skolen eller i lokalsamfundet. Tænk på disse forbindelser til andre mennesker som hjørnestenene i dit liv og invester tid i at udvikle dem. At udbygge og vedligeholde disse forbindelser støtter og beriger dig hver dag i dit liv.

  2. Vær aktiv...... Gå en tur eller løb en tur. Gå udenfor i naturen. Cykel. Leg en leg. Gå i haven. Dans. Motion skaber velvære. Men vigtigst af alt er det at finde en fysisk aktivitet, som du nyder at dyrke, og som passer til dit niveau i forhold til bevægelighed og udholdenhed.Mental Capital and WellBeing

  3. Vær tilstede i nuet....... Vær nysgerrig. Bemærk skønheden omkring dig. Læg mærke til det usædvanlige. Læg mærke til årstidernes skiften. Værn om øjeblikket, uanset om du er på vej til arbejde, spiser frokost eller taler med en ven. Vær opmærksom på dine omgivelser, og på dine følelser. At reflektere over dine oplevelser vil få dig til at værdsætte det, som betyder noget for dig.

  4. Bliv ved med at lære........Prøv noget nyt. Genopdag en gammel hobby. Tilmeld dig det kursus, du har kigget på. Påtag dit et nye ansvarsområde på dit arbejde. Lap cyklen. Lær at spille et instrument eller lær at tilberede din ynglingsret. Sæt dig selv et mål, som du vil værdsætte at nå. At lære nye ting giver dig mere selvtillid og er samtidig sjovt.

  5. Vær givende....... Gør noget godt for en ven eller for en fremmed. Sig tak til én, som har hjulpet dig. Smil :-). Bliv frivillig hjælper, involver dig i lokalsamfundet. Se udenfor dig selv, såvel som indeni dig selv. At forstå sig selv og sin egen lykke som værende snævert forbundet med det øvrige samfund, kan være utrolig givende, samt skabe forbindelse til de mennesker, der er omkring dig.

 

 Venlig hilsen Benita Holt Rasmussen+

Dansk Psykolog Forening

Dansk Psykolog Forening
Medlem af Dansk Psykolog Forening.

Facebook

Letterhead



T: 30283985

E: kontakt@institut-for-stress.dk

Det danske Institut for Stress Copyright 2011