Julestress – nej tak

Her giver stresspsykolog Benita Holt Rasmussen 5 praktiske råd til at reducerer stress  og fremme velvære i juledagene. Du behøver ikke følge alle rådene, men blot vær glad for, at de hører sammen. Så når du husker fx punkt 5, er der større sandsynlighed for, at du også vil huske fx punkt 1.

Det danske Institut for Stress ønsker Jer alle en fredsfyldt jul med øget nærvær og samhørighed.

 

  • Tænk dagligt på det, du allerede har og er taknemmelig over. Det aktiverer nemlig dit indre ”tryghedssystem” ( det parasympatiske nervesystem), frigør velvære-hormonet oxytocin og dermed fremmer juleglæden.
  • Aftal at lægge ipads væk og slukke playstation, i hvert fald juledag og juleaften. Nærvær styrker glæden og samhørigheden. Og øger chancen for, at du husker punkt 1.
  • Forventningsafstem med dem, du fejrer julen med. Både med hensyn til maden og til gaverne. Lyt til dine egne værdier, og lad dem råde dig. Er det vigtigt, at der er mange gaver under træet? Afklar hvorfor det er vigtigt, hvad du gerne vil opnå?
  • Bed gerne om hjælp og uddeliger opgaver, også med hensyn til maden. Lad alle bidrage med noget, så juleaften bliver et fælles projekt. Det styrker samhørigheden og øger chancerne for, at julefreden indfinder sig.
  • Hold små pauser igennem dagen, hvor du stopper op og mærker din krop. Tag nogle dybe vejrtrækniger ned i maven og kom til stede i nuet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.